تبلیغات
گفتار معمار - نقد معماری ساختمان قانونگذاری مانتیوبا

نقد معماری ساختمان قانونگذاری مانتیوبا

جمعه 6 آبان 1390 22:28نویسنده : معصومه روزبهانی

 
مایندگان مردم ایالت مانتیوبا (کانادا) قوانین را در مكانی با شكوه به تصویب می‌رسانند، اما تنها عده كمی از این حقیقت آگاهند كه تمام قسمت‌های ا ین ساختمان بر اساس اصول رمزآلود و ماسونی ساخته شده است . جزئیات فراوان در این معبد سلیمان بازسازی شده اهمیت انجمن‌های مخفی و فلسفه‌های سحرآمیز (فلسفه‌های هرمسی) را در حكومتهای امروز آشكار می‌سازد .

 

در معماری امریكای شمالی نه تنها هیچ كمبودی از نظر اصول گوتیك وجودندارد بلكه طرح‌های نئوكلاسیك و مبهم از دوره‌های گوناگون درتعدادی از ساختمان‌های هر شهر به وفور یافت می‌شود . اما ساختمان قانوگذاری مانیتوبا در وینیپگ منزلگاه نمونة‌معماری بی‌نظیری از دورة ماسونی است كه از دید عموم پنهان مانده است . تنها چند كیلومتر از مركز جغرافیایی دقیق آمریكای شمالی، ساختمان قانونگذاری مانیتوبا (MLB) واقع شده است كه با سنگ آهك تیندال و فسیل‌های دریایی تكمیل شده است. این ساختمان تقریباً در 121 كیلومترمربع از زمینهای برادوی  ، حوالی مركز شهر وینیگ واقع شده است.

 

نمای بیرونی این ساختمان بسیار تماشایی است . اما با كنكاش در داخل ساختمان می‌توان دریافت این طرح در واقع آمیخته‌ای از تصویر سازی مسیحی ، یونانی ، مصری ، بابلی و یهودی است كه با افسونگری با باستانی‌ترین سنت جادوگری یعنی «كیمیاگری» تركیب شده است .

تنها در سال 2006 میزان نفوذ فرماسونری رسوخ كرده در این ساختمان تبدیل به یك خبر مهم در رسانه‌ها شد و مطبوعات آزاد و دیگران كه گزارشات گسترده و منحصر به فردی را در این خصوص ارائه نموده بودند، تعداد بیشماری از نمادهای شیطانی را در حالی نمایش داده شد كه به عنوان یك طرح مثبت و با مقاصد خیرخواهانه از آنها یاد می‌شد. معماری جانبدارانه و نمایش قدرت مربوط به «كیمیاگری» همان چیزی است که من تا اندازه‌ای مهمترین نمادگرایی در ساختمان قانونگذاری مانیتوبا قلمداد می‌كنم.

«پسرزرین» .  هرمس اولین چهره مهم در میان خردمندان ماسونی است، زیرا او بانی اولین مراسم ماسونی (به اعتقاد ماسونها) با اقتباس از «رموز» به وجود آمده توسط خود اوست . تقریباً تمامی نمادهای ماسونی هرمس گونه (Hermetic) هستند.

 

معبد سلیمان ـ سه اتاق مقدس


جالب‌ترین وجه این ساختمان (؟) به اعتقاد «فرانک آلبو» محقق دانشگاه وینیپگ، این حقیقت است كه این بنا در مقیاس معبد قدیمی و اصلی سلیمان ساخته شده است. این محقق مساحت و جزئیات ساختمان را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید كه تمامی مقیاس‌ها با دقت تمام با معبد اصلی برابر است . معبد قدیمی سلیمان  در سده دهم قبل از میلاد مسیح ساخته و در نهایت توسط بابلی‌ها در سال 586 پیش از میلاد ویران شد.

 ۴۰۰ سال بعد معبد دیگری در همان مكان در اورشلیم و در مرتفع‌ترین بخش این شهر مقدس بنا شد . این معبد پرستشگاه و عموماً محل گردهمایی یهودیان شهر اورشلیم بود . معبد اصلی توسط «Hiram Abiff » طراحی شد و او طرح را به حضرت سلیمان ارائه نمود . از دیدگاه تاریخی، ماسون‌ها احترام و قداست ویژه‌ای برای این معبد قائلند؛ مكانی در سلسله مراتب روحانی و به عنوان صحنة دخول تفكر . به محض ورود به ساختمان از در ورودی شما وارد یك سالن بزرگ می‌شوید كه یك مربع كامل و هر ضلع آن 6/66 فوت است. به گفته آلبو، عدد 666 به نوشته‌های رمز آلود « De occulta Philasophia» نوشتة «Cornelius Agrippa» اشاره می‌كند . در عین حال كه عدد 666 معمولاً با حیوان (چهارپا) یاد شده در آیه 13 کتاب مقدس همراه است ، این عدد معنای متفاوت دیگری نیز دارد. در مورد ساختمان قانونگذاری مانیتوبا، بر طبق آنچه رسانه‌ها اظهار می‌دارند، این عدد با خورشید و قدرت حیات آن مرتبط است؛ این مطلب زمانی آشكار می‌شود كه شما اعداد 1 تا 36 را با یكدیگر جمع كنید كه در نهایت به عدد 666 خواهید رسید. اهمیت عدد 36 به دلیل تعداد صور فلکی است كه توسط خورشید كنترل می‌شود.

دراین سالن شما در ابتدای ورود به مجسمة 2 گاومیش در اندازة واقعی و با تمامی پیچیدگی و جزئیات روبرو می‌شود كه به منظور تسخیر جادوی محافظت كنندة از ‌گاوه نر در معابد باستانی و عقیدة مردم آن دوران مبنی بر دفع شر در اینجا گذاشته شده‌اند.

دو گاومیش و سه رشته پلكان با 13 پله (13 عدد مقدس ماسونهاست)

عبور از میان دو ستون فراماسونری و ورود به معبد سلیمان

 

درست در وسط این دوگاومیش یك پلكان مجلل وجود دارد كه متشكل از سه رشته پلكان 13 پله‌ای و از جنس سنگ مرمر رگه‌دار قهوه‌ای ایتالیایی است.

پس از عبور از پلكان وارد سطحی دقیقاً زیر مجسمة پسرزرین می‌شوید ، این اتاق دارای یک سقف گنبدی شکل بوده که زیر آن یک محراب مدور قرار دارد . کف سالن بوسیله مرمر فرش شده که خطوط دایره واری را به وجود آورده اند. یك ستارة هشت پر در مركز اتاق زیرین٬ پائین تر از محراب٬ خود نمایی می‌كند.كه به حوض ستارة‌سیاه موسوم است.

ستاره همچنین نماد الهة بابلی به نام «ایشتار» است. این ستاره در امتداد مجسمة هرمس واقع شده است.

اتاق گنبدی دقیقاً در زیر مجسمة پسر طلایی قرار گرفته است.

 

اگر دقیقا بر روی ستاره بایستید و در محراب مذکور صحبت كنید٬ صدای خود را به شکل تغییر یافته خواهید شنید ، بازپخش همسازها به بهترین و شگفت‌انگیزترین نحو پنجمین هماهنگی را به وجود آورده است. این مكان نیز بر طبق تالار قربانی ساخته شده است. تالار قربانی اتاقی بوده كه خدایان عالم مردگان قدرت را از طریق قربانیان، همان ارواح در گذشتگان كه توسط هرمس به دنیای مردگان فرستاده می‌شدند كسب می‌كردند. از نظر فرانك ظاهراً سنگ مرمر رگه‌دار نزدیك ستاره تشبیهی برای خون قربانی است. اینها همه دراتاقی است كه كاملاً در زیر گنبد قرار گرفته، جایی كه پسر زرین بر فراز آن قرار دارد و رو به شمال می‌نگرد.

 

حوض ستارة سیاه كه دقیقاً زیر اتاق گنبدی واقع شده است.

 

با عبور از سالن به اتاق دیگری معروف به اتاق پذیرش معاون فرماندار می‌رسیم كه همان قدس الاقداس در معبد سلیمان است. در این اتاق نه تنها شاهد اشارات دیگری به هرمس هستیم بلكه اگر ابعاد آن را به مقیاس ذراع ماسونی تغییر ‌دهیم به ۲۰×۲۰ ذراع می‌رسیم كه همان اندازه‌ای است كه در اولین كتاب پادشاهان، انجیل، ذكر شده است. در بالای این اتاق، در بخش بیرونی ساختمان، نسخة عینی صندوقچة عهد در موقعیت هوایی مركزی، از سنگ حجاری شده است كه همان صندوقچة عهد است كه در انجیل ذكر شده و در معبد سلیمان نگهداری می‌شد.

اتاق پذیرش معاون فرماندار.

پرده‌های آبی مشابه همان پردة‌آبی كه صندوقچة عهد در معبد سلیمان را می‌پوشاند.

صندوقچة عهد ساختمان مجلس مانیتوبا، درست در بالای مقدس ترین مکان  (اتاق پذیرش معاون فرماندار) قرار دارد.

 

در همة كلیساهای دوران رنسانس شما هنوز پسر زرین را در بالاترین نقطة ساختمان مشاهده می‌كنید، شاید مهمترین جنبة همة این مجسمه‌ها یك قطعه فلز ریخته‌گری شدة 17 فوتی برنزی درخشنده و گیرا است كه با لایه‌ای از طلا پوشانده شده است. پسرزرین استعاره‌ای است از «هرمس ترسمیگستوس» پدر علم كیمیاگری، فلسفة عینی و كسیكه خرمندی روشنایی را آموخت . اوبا مشعلی در یك دست و گندم در دست دیگر موقرانه بر روی یك پا ایستاده است. این مجسمه در سال 1919 بر فراز ساختمان برافراشته و رو به شمال به سمت انتهای شمالی وینیپگ كه منطقه‌ای بدنام است قرار داده شده است. در شب این مجسمه همچون روز كه خورشید بر آن می‌تابد می‌درخشد. در حوزة معنوی، سمبل گرایی كیمیایی بدین دلیل در این ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است كه علم كیمیاگری ایجاد ارتباط با چیزی فراتر از کلمات می باشد. این علم اجتماع متناقضات است.

برفراز برجی كه گنبد را در خود جای داده، چهار گروه از سه پیكره در اندازة‌ واقعی قرار گرفته است كه هر یك نمایانگر خاك، باد، آتش و آب است. و یا به عبارت دیگر نماد علم٬ كشاورزی، هنر و صنعت. نه تنها این پیكره‌ها به نوعی نمایانگر عناصر ذكر شده هستند، بلكه به عقیده فرانك آلبو، پسر زرین بر فراز این چهار عنصر قرار داشته و بر آنها به منظور «اتحاد» و «تبدیل آنها به طلا» احاطه دارد كه این یك فرآیند مهم دیگر در كیمیاگری است.

مجسمه كشاورزی كه نمایانگر خاك، یكی از چهار عنصر كیمیاگری است.

 

نمادهای مصری


نگاره‌های ساختمان قانونگذاری مانیتوبا به جادوی عمیق‌تر و تاریك‌تر مصر را نیز تسخیر کرده : دو مجسمه عظیم ابوالهول كه زینت بخش بام برج اصلی است كه یكی رو به طلوع و دیگری رو به غروب خورشید است . این دو مجسمه در اندازه‌ طبیعی و دور از دید مردم اند.

این دو ابوالهول همچنین دارای سنگ‌نوشته‌هایی به زبان هیروگلیف هستند كه به نام "توتمونسیس سوم" ترجمه می‌شوند. از نظر ماسونها، مصریان، ماهرترین جادوگران بودند . در همین بخش از ساختمان اشاراتی به زبان هیروگلیف به خدای خورشید«Ra» شده است كه اینگونه ترجمه شده است: «مظهر جاودانه خدای خورشید "Ra"، خدایی كه خوب و حیات‌بخش است.» انتظار می‌رود این گونه كتیبه‌ها را در دیوارهای گورها و معابد باستانی ببینیم، نه به طور پنهان در سقف یك ساختمان دولتی . آنهم دولتی به ظاهر مسیحی و یگانه پرست!!!

 

 

ویژگیهای ثانویه


به طور خلاصه مشخصه‌های ثانوی ساختمان قانونگذاری مانیتوبا از این قرارند:

دو ابوالهول برروی بام (به همراه كتیبه‌هایی درباره خدای خورشید  "Ra" ) چند جفت گاومیش در اندازه طبیعی، سر مدوسا (عجوزۀ مارموی در اساطیر یونان)، جمجمه احشام و در سرتاسر ساختمان طرح‌های دفع کننده شر مانند سر شیر، چراغ‌ها و لامپ‌های گوناگون (كه دارای ماهیت نمادین هستند) كه یكی از آنها در اتاق گنبدی قرار دارد و نمایانگر مسیح به همراه 12 چراغ دیگر به دور آن است، پایه‌های گل سرخ از جنس طلا، صورتك‌های مرد و زن كه نماد زاد و ولد هرمس و آفرودیت (هرمافوردیتوس) هستند، نقاشی دیواری درخت زندگی (نمادی کابالیستی) در تالار قانون‌گذاری كه توسط آگوستس تاك كشیده شده و جرجس گاردت آن را حجاری نموده است(مجسمه موسی كه ده فرمان را در دست دارد، و سولن آتن باستان)، پیكره‌هایی كه توسط برادران پیكیریلی حجاری شده و آلبرت هوج آنها را آماده نموده است، پس زمینه‌های نجومی مانند برقراری نظم اعتدالین به واسطه خطای دید در جایگاه مقدس . تاریخ‌های تأویل خاصی برای روزهایی كه سیارات در یك صف قرار می‌گیرد زمان‌بندی شده‌اند. در محوطه پارك گونه ساختمان، لوسترهای بسیاری وجود دارند كه هریك دارای سه لامپ مدور در هر شاخه هستند.

مدوسا، روبه آتن.

بوكرانیوم، نمایانگر گاو نر قربانی .

موسی (ع) .... با شاخ؟!

آیا این لامپ‌ها به عیسی و 12 تن حواریون اشاره می‌كند یا خورشید با 12 علامت دایره البروج؟ در هر حال تعداد آنها 13، عدد مقدس ماسونی است.

یك نقاشی دیواری كه جنگ جهانی اول را به عنوان مصائب مسیح به تصویر می‌كشد. نقش وسط تصویر كه با سینه عریان نشان داده شده عیسی مسیح است، اما به یك ماسون تازه وارد به انجمن برادری نیز اشاره دارد :

یك ماسون تازه وارد باسینه عریان .دقیقاْ مشابه تصویر مسیح!

مجسمه‌های تاریخی گوناگون نیز در این ساختمان مشاهده می‌شود، از جمله مجسمه لوئیس ریل كه دور از ساختمان، در قسمت جنوبی آن و روبه جنوب است. در روبروی آن بنای یاد بود ملكه را می‌بینید كه رو به شمال است. در حیاط ساختمان مجسمه های دیگری را نیز می‌بینیم.

این استدلال ریاکارانه که اجرای سیاست ها در مکانی که نسخه ی کاملی از یک معبد وابسته به کلیساست٬ انجام می گیرد - خواه مورد تائید عامه قرار کرفته باشد  و یا حتی نظر مردم را به خود جلب کرده باشد- باید اثبات شود. پس از آگاهی یافتن از جزئیات معماری ساختمان مجلس قانونگذاری مانیتوبا، می‌توان تصور كرد این مكان مخصوصاً برای شاگردان علوم ماورائی در یك تلاش ابدی برای آگاهی و شاید برای به دست یافتن به علم غیب از طریق تطهیر مادی و معنوی زیبایی و با استفاده از تصور تجربی، اجتماع متناقص‌ها و جادوی جنسی طراحی شده است.

صرف نظر از همة این احتمالات به سختی می‌توان راه رفتن در سالن‌ها و پلكان‌های این ساختمان را یك تجربة‌متعالی اخلاقی نامید . این طرح‌ها اثرات معنوی و مافوق تصور داشتند و همة اشیاء سرا سر سالن‌ها شما را از خود می‌راند؛ مبلمان و مجسمه‌های زیبا، وسایل تزئینی، الگوهای متفاوت، ظرافت آشكار مقیاس‌ها، نقاشی‌ها و كتیبه‌های هیروگلیف و غیره. به مانند معابد قدیمی در اورشلیم، در این مكان نیز بی‌تردید نوعی حس رستگاری احساس می‌شود كه من خود نیز آن را تجربه كردم.

 

مهندسین معمار و انگیزة آنها


فرانك سیمون نخستین مهندس معماری این پروژه بود. او كسی است كه به شدت تحت تأثیر اعضای یكی از لژهای ماسونی به نام «ساده دلان ستارة‌قطبی» درجه‌ای پایین‌تر از «grand orient of france»، بود. سیمون در اصل برندة مسابقه‌ای بود كه توسط دولت مانیتوبا در سال 1911 برگزار شد ، اما درواقع یك چهرة‌ پنهان با نام سپتموس وادریك در اروپا امتیاز نقشه كشی این بنا را از آن خود كرد. به نظر می‌رسد سیمون پیشرو برادران ماسونی خود بود. از نظر سیمون، استفاده از هندسه در ساختمان نیازمند معجزة الهی است و گرچه ساختمان به دلیل مسائل مالی و تأخیر در جنگ جهانی اول هیچگاه به اتمام نرسید، اما وجود تعارض نگاره‌های مبهم و بسیار نزدیك با وجوه مسیحی  این بنا را بدون شك به یك اثر ماندگار در معماری تبدیل كرده است.

در خصوص علت ساخت این بنا، این نقل قول از سیمون معروف است كه «مردان و زنان نمی‌توانند در محیط‌های معمولی، نازیبا و بی‌روح  خوب و شاد باشند». استفاده از روش «برش زرین» كه به دورة‌ وتیروویوس بر می‌گردد، سیمون و همكارانش را به نوعی كمال در ریزه كارهای هنری رساند، نوع خاصی از زیبایی كه غیر قابل انكار است. به عقیدة‌ آلبو كه بی‌تردید عمیق‌ترین شناخت را از شخصیت‌های درگیر در مفهوم ساختمان دارا است، سیمون با ساخت این بنا می‌خواست تأثیر ناخودآگاهی را از طریق معماری ایجاد كند كه «بتواند مردم را به سمت فضائلی مانند ایمان، امید، اخلاق و نیكوكاری سوق دهد». اما اگر چنین چیزی صحت دارد آیا می‌توانیم با اطمینان فرض را براین بگذاریم كه انگیزه‌های شر در ذهن این افراد با انگیزه‌های مثبت آنان همخوانی دارد؟

اما می‌توان از آن برای مقاصد شر، جادوگری و قربانی گرفتن نیز استفاده نمود. من در طول دورانی كه شاگرد فرانك آلبو بودم اطلاعات بسیاری در دانشگاه كسب كردم، اما در نهایت به جای پاسخ با سؤالات بیشتری مواجه شدم. وقتی بحث انگیزه‌های احتمالی ساخت ساختمان قانونگذاری پیش می‌آید، یك فرد برخوردار از قوة تخیل قوی بر اساس روابط كلیسایی و حقایق واقعی به نتایج شیطانی می‌رسد. وینیپگ مكانی با نیروی روانی قوی است. خالق شرلوك هلمز، كونان دویل روزی دربارة وینیپگ چنین گفت: «من به این نتیجه رسیدم كه وینیپگ نسبت به دیگر مكان‌هایی كه ما برای بررسی امكان وجود نیروی روانی دیدن كردیم از اهمیت بالایی برخوردار بود». دویل در وینپگ در جلسة‌احضار ارواح در یك خانه حضور یافت كه در آن چند تن از مقامات عالیرتبة ماسون به منظور احضار ارواح شركت داشتند.

 

نتیجه‌


مسلماً زیبایی مطلق و عظمت و شكوه ساختمان قانونگذاری مانیتوبا حیرت انگیز است. این ساختمان كاملاً از انواع امروزی بی روح و بایر كه صرفاً برای اهداف علمی ایجاد شده‌اند متفاوت است. با این وجود پس از تحلیل نمادها می‌توان اهمیت معنوی این بنا را مورد تردید قرار داد .مساحت تالار بزرگ دقیقاً 6/66 فوت است كه عدد حیوان (چهارپا) در آیه 13 و نیز عددی است كه معمولاً با شیطان ارتباط دارد. حوض ستارة سیاه توسط ستارة‌هشت پرایشتار، الهة بابلی ، باروری، عشق و جنگ، احاطه شده است. آیین پرستش او شامل فاحشگی مقدس بود و او را «فاحشة خدایان» می‌خواندند. ایشتار همچنین نمایانگر ونوس است كه از آن به عنوان ستارة صبح ـ نام دیگر ابلیس ـ یاد می‌شود. نماد جالب دیگر مجسمة موسی است كه شاخ‌هایی در پیشانی دارد. میكلانژ موسی را به شكلی شبیه به این در كلیسای سنت پیترو به تصویر كشید كه مجادلات بسیاری در پی داشت. در حالیكه به كفّار گفته شده است كه شاخ تنها حاصل یك اشتباه در ترجمة انجیل بوده است و معنی صحیح آن اینجا برای جویندگان علوم مخفی آمده است:

«پس میكلانژ موسی را با شاخ مرد قدرت ودارای جایگاهی بسیار والاتر از شارع یك قبیلة محلی خواند. او به واسطة شاخ او نه تنها در مقابل خدا به عنوان كسی كه در حضور خداست و به واسطة هم رأی بودن با الوهیت سر تعظیم فرد می‌آورد؛ بلكه بسیار نجیب‌تر، به عنوان مردی كه آنچه را از او خواسته شده انجام داده بود كه بسیاری از انجام آن عاجزند. تنها عدة كمی بازگشتند و برای آموزش و رهبری بشریت آمدند.» ـ الوویس هارت، چاپ دانشگاه خداشناسی (اللهیات).

موسی شاخدار نمایانگر مردی است كه مقام الوهیت را خود به واسطة تسلط بر علوم و جادوگری، پیشرفت معنوی و آگاهی كسب نمود، مفهومی كه مكتب شیطان پرستی آن را می‌پذیرد. بعلاوه، نشان دادن نمادین عیسی مسیح به عنوان یك تازه وارد ماسونی مفهوم مبهم مسیح به عنوان «مردی كه به كمال رسیده» را منعكس می‌كند. به عبارت دیگر جویندگان علوم مخفی بر این باورند كه هر كس می‌تواند با ورود به حوزة‌اسرار مسیح ، (و حتی خدای) خود باشد. در آخر، تعداد بیشماری سر قوچ در داخل و خارج از ساختمان حجاری شده كه یادآور تصویر  بافومت است.

بافومت

همة‌این مشخصه‌های عجیب ما را به تعجب وا می‌دارد: چه كسانی رهبران حكومت‌های ما هستند و چه می‌پرستند؟

ترجمه : پرنیان پویان

دانلود پی دی افلینک دانلود فایل PDF مقاله ی نقد معماری ساختمان قانونگذاری مانتیوبا
آخرین ویرایش: - -

 
دوشنبه 20 شهریور 1396 06:12
همیشه به خواندن محتویات کوچکتر که بسیار واضح است استفاده می کنم
انگیزه آنها، و این نیز با این پست که من هستم اتفاق می افتد
خواندن اینجا
جمعه 13 مرداد 1396 23:04
Great blog here! Also your web site loads up very fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my website loaded up as fast as yours lol
پنجشنبه 12 مرداد 1396 21:25
My brother recommended I might like this web site.
He was entirely right. This post actually made my day. You
cann't imagine simply how much time I had spent for this info!
Thanks!
دوشنبه 9 مرداد 1396 21:57
Pretty! This was an incredibly wonderful post. Thank you for supplying this information.
یکشنبه 18 تیر 1396 11:37
This is very interesting, You're a very skilled blogger. I've joined your rss feed
and look forward to seeking more of your magnificent post.
Also, I've shared your site in my social networks!
جمعه 9 تیر 1396 20:13
Hi my friend! I want to say that this article is amazing,
great written and include approximately all important infos.
I'd like to peer more posts like this.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 04:27
I think the admin of this web site is really working hard in support of his website, since here every data is quality based data.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 13:43
I constantly emailed this website post page to all
my associates, for the reason that if like to read it after that
my friends will too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر